Katie Blauvelt naar Nationale Balletacademie

‘Elke dag dansen, dat is wat ik wil’
 
door: MAJA LANDEWEER
fotografie: Robert Benschop

DEN HAAG
 
Had Katie (18) ook een plan B? Voor als het niet zou lukken met het dansen? Ja, dat had de Amerikaanse. Want hoe graag Katie Blauvelt ook wilde, ze schatte haar kansen laag in. ,,Ik heb niet dezelfde achtergrond als de andere studenten. Die zitten allemaal al vanaf hun twaalfde op het Conservatorium. Ik was ook bang dat het een probleem zou zijn, dat ik geen Nederlands spreek.’’Als het met ballet niet was gelukt, dan wat het de Universiteit geworden, zegt Katie. ,, Bedrijfskunde ofzo.’’

Maar plan B bleef plan B. Want de roodharige Katie bleek zo’n zeldzame uitzondering, die tóch werd aangenomen op de Nationale Balletacademie in Amsterdam. Zonder de juiste vooropleiding, maar mét talent en doorzettingsvermogen. ,,Mijn droom komt uit,’’ aldus een blije Katie, ,,Dit is wat ik wilde: elke dag dansen, vijf tot zes uur per dag.’’

Tot en met deze zomer was Katie nog bijna elke dag te vinden in Balletschool Mabel Alter. Nu volgt ze de HBO-balletopleiding in Amsterdam. Een half jaar geleden ging er bij Katie een knop om: ineens wist ze het, ze wilde danseres worden. Zes maanden van intensief trainen en zenuwslopende audities volgden.Waarom Katie wil dansen? ,,Om het optreden,’’ stelt ze beslist. ,,Dat is het mooiste van het vak. Het repeteren, alles precies gelijk krijgen en dan het toneel op. In de VS hadden we twee of drie keer per jaar voorstellingen.’’Twee jaar geleden kwam de Amerikaanse met haar ouders naar Nederland. Katie’s vader werd uitgezonden door Shell. In de VS combineerde de ballerina in wording high school met een dansopleiding aan The Academy of Dance in Delaware. Daar volgde ze drie tot vier keer per week lessen. Of ze van dans haar beroep wilde maken, daar had ze nooit over nagedacht. ,,Dat hoefde ook nog niet. In Amerika zijn heel veel opleidingen en mogelijkheden.’’ In Nederland, waar ze naar de Amerikaanse school ging, moest ze ineens wél de knoop doorhakken.   

Katie in: Four - van Balletschool Mabel Alter

 

 

 

 

Er bestaan hier maar twee professionele (klassieke) balletopleidingen, het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Nationale Balletacademie in Amsterdam. Wil je daar heen, dan moet je er vroeg bij zijn. Veel kinderen doen al rond hun tiende jaar auditie. En de toelatingseisen zijn zeer streng.
Net in Den Haag ging Katie eerst op zoek naar een amateur balletschool. Het kostte haar moeite er een te vinden op haar niveau. ,,Gelukkig vond ik toen de school van Mirella (Balletschool Mabel Alter). Naast de gewone lessen deed ik mee met de Sundayclass voor professionele dansers, daar heb ik veel geleerd.’’
Ook was Katie stand-in voor de rol van Coppélia, een bewerking van de balletklassieker door Mirella, die vorig jaar werd opgevoerd voor de koningin tijdens de afsluiting van het regeringsjubileum.

Samen met Mirella bereidde Katie zich voor op de audities. ,,Tijdens privé-sessies werkten we aan mijn zwakke plekken. Vooral aan mijn presentatie, ik was teveel naar binnen gekeerd. Ook maakten we een choreografie, die ik kon laten zien.’’ Haar sterke punt, vertelt Katie, zijn ‘snelle, energieke dingen’.
 
Op verzoek – de officiële auditiedata waren al lang
voorbij - mocht Katie auditie doen bij de Koninklijke Balletschool in Antwerpen, de Rotterdamse Dansacademie en de balletopleidingen in Den Haag en Amsterdam. ,In Den Haag ben ik afgewezen. Ik was fysiek niet hun type. Antwerpen vond mij te oud en in Rotterdam ben ik aangenomen, maar omdat de opleiding vol zat, kon ik pas het volgende jaar beginnen. Amsterdam was mijn laatste kans.’’

In Amsterdam is Katie helemaal in haar element. ,,Heel inspirerend om allemaal goede dansers om je heen te hebben.’’ Ook volgt Katie nu lessen Nederlands, want op school worden de meeste lessen in het Nederlands gegeven. ,,Op de opleiding zijn er van de twintig studenten maar drie die geen Nederlands spreken’’
Of Katie in Nederland blijft, weet ze nog niet. ,,Amerika is mijn thuis, daar heb ik mijn vrienden.’’ Waar ze in de toekomst wil dansen, daar is ze ook nog niet over uit. Enorm onder de indruk was ze van het programma A beautiful world door Scapino Ballet Rotterdam. ,,Ballet is voor mij niet alleen Zwanenmeren en Notenkrakers. Ik hou ook van neo-klassiek, zoals choreografieën van Balanchine. En een mix van modern en klassiek, wat je ziet bij Scapino.

Als ik daar zou kunnen dansen, dat zou geweldig zijn.’’

Repetitie Coppélia met Katie (l) en CHarlotte (r)